UMPAN TEPUNG PATIN.

Discussion in 'BAIT aka. UMPAN.' started by MRvintage, Nov 28, 2014.

  1. MRvintage

    MRvintage Bilis

    Salam,kongsikn/bincangkn tentang umpan tepung. tepung ape bagus utk guna. harap otai2 boleh kongsikan.
     
  2. do when

    do when sekali boli pueh hati

    salam...
    hehe memandangkan blum ad yang jawab biar la sy jawab..
    kita usaha tp kalau tk dapat bleh adjust lg umpan nie eh...
    bahan2..
    - minyak sunflower 1/2 cawan(minyak zaitun lagi cun)
    - emulco pandan/strawbery (ikut suka nk pakai salah satu) 5 penutup.
    - star brand ros 1 ttp, vanila 1 ttp, jagung 1ttp.
    - minyak sawit pati 2 sudu.
    - nak masam sket bbuh mauripan 1 sudu kfc campurkan dgn sedikit santan(dalam suku cawan).
    - campur kn bhan2 nie dalam 1 botol mineral kecik goncang sampai sebati(kecuali santan dan mauripan)
    - sedia kan tepung gandum sket(agak2 la dlm 100gram)
    - campurkan tepung tadi dengan santan dah campur mauripan tadi.
    setting sampai bau tepung hilang dgn tmbah paste emulco.
    - kacau sampai sebati.
    - dah sebati baru campurkan minyak yang telah digoncang tadi.
    - ingat campurkan santan dgn tepung dlu baru campurkan minyak.
    - setting sampai jadi mcm lembek sket tapi bleh kepal.(lg lmbek lg baek tp kne pandai baling)
    - cangkuk binbin kepal umpan n baling.
    - main tanam..haha biaselah kalau pakai tepung nie kesabaran kne tinggi sket.
     
  3. do when

    do when sekali boli pueh hati

    report umpan sendiri...hehe

    setelah ujikaji dilakukan di kolam daerah n9...sobab duduk n9...
    umpan nie selain main dgn topong, roti pn pacak jugak..
    caranya dengan maen dgn roti..
    minyak yang da siap kasi kacau ngn santan mauriapan tadi..
    da sebati curah kt roti potong dadu...
    jgn banyk sgn nnti roti jg berminyak sgt..
    campuran roti tadi diakhiri dengan taburan power bait hijau setengah peket...utk maen pandan la..strawberi leh buh strawberi..
    dan dah campur semua amik telur ayan sbijik gaul plak bagi senang roti nk lekat...tu psl minyak td tk leh cmpur bnyak sgt kt roti...
    insyaAllah...
     
  4. do when

    do when sekali boli pueh hati

    tkde report ke dari kengkawan
     
  5. faeyzul

    faeyzul PaRiS aka PaRiT

    minyak sawit tu pyh sket nk cr tu..
     
  6. do when

    do when sekali boli pueh hati

    hehe tahan lori yg bawak sawit tu...hehe
     
  7. faeyzul

    faeyzul PaRiS aka PaRiT

    buat sawit ade je, minyak sawit tu yg xde nya ;D
     
  8. gundam81

    gundam81 Bilis

    up up tread nih...nak tau umpan tepung patin tgk ade geng kolam belah kundang gasak pkai umpan patin tepung tp sy xtau ramuan...
     
  9. iftitech

    iftitech Bilis

    sy pun nak tau jgk...sebab sy tgk umpan tepung minyak org lain guna apung ja atas air... baling2 terus apung... sy punya buat, tenggelam trus... minta sifu2 sekalian tunjuk ajar mcm mana nak apungkan trus umpan tu...terima kasih
     
  10. gundam81

    gundam81 Bilis

    up topik sama yg pernah try umpan tepung n hasilnya
     
  11. wongaedan

    wongaedan harimau malaya

    Salam bro do when...n9 area mana main...nak berguru gak pasal umpan ni.nak try maen kolam kormesial lak...
     

Share This Page