TIPS MEMIKAT SENANGIN...

Discussion in 'BOTTOM' started by Talang5, May 25, 2011.

  1. Talang5

    Talang5 Cita-cita : Ingin menjadi seorang PEMANCING..

    Assalamualaikum para shbt pnet...
    Saya nk minta tips/panduan drpd Otai2 ni.
    Ada 1 port yg kawan kpd kawan saya ni bgtau dorg slalu dpt Senangin, tpi mslahnya ikan kat situ pilih umpan dan bijak mencuri2 umpan kita, kata kawan2 ni. So dpendekkan cerita saya pun "terikut" la dgn dorang ni, dlm 3-4 kali klu x silap saya. yg mgherankan saya, kwn yg mancing guna mesin "kumpau" je, tpi kwn2 yg mancing manual bottom (tradisional) asyik naik je ikan.. Agak2 korang mcmana cara nak jinakkan ikan senangin tu? lagi 1 klu guna cara tradisional kita akan dpt rasa ikan tu mkn umpan kita tpi dia x telan trus, rasa mcm dia kemam je.. bila kita tarik umpan dah habis, ikan pun riang.. :'( ada teknik x nak share para Otai semua?
     
  2. kimie

    kimie Marlin

    nt ramai ler otai2 tlg jwb tuh...teman mkn potai jer..kikiki
    kat ner pot tuh ??? pakai koyan jer ker naik senangin??? best tuh...
     
  3. Talang5

    Talang5 Cita-cita : Ingin menjadi seorang PEMANCING..

    kat sabah.. ye bro, klu pkai koyan naik je ikan tu, 3-4kg average berat seko.. kekadang ada yg cecah 7kg.
    dorng kata klu nak ikut mancing kena standby sarung tgn banyak.. ;D
     
  4. kimie

    kimie Marlin



    perghhhhhh !!!!! terpelanjat guaa...best tuh...seb baik jauh.... kalu x...esok gak kita pg...kihkihkih:'( :'( :'(
     
  5. wingerider

    wingerider 0125525646

    Senangin ni teman rasa ikan yg paling berhati2 dan cekap melepaskan mata kail,jika ada senangi rasanya kita patut pakai poyan saja.Teman pernah alami situasi di serang senangin,setiap kali turun saja pancing dia rembat terus , setiap kali rembatan ujung rod pasti melengkung kuat dan mencecah air,bila kita sambar kita punya rod ringan dan kosong padahal jika di lihat dpd rembatan tersebut kalau ikan lain confim dah lekat tapi berlainan dgn senangin.Pada pandangan teman senangi ni bila dia henjut aja tali pancing mesti padat tiada lenturan.Rod yg kita pakai,bila ikan makan mata kail rod akan memberi lenturan dan secara otomatic pula dia membidas balik bagi menusukan mata kail di mulut ikan dan kita akan menyentak lagi bagi menusukkan lagi mata kail ke tahap maximum.Sebalik nya senangin memang ganas semasa menyambar umpan ,bila kita guna rod bila dia makan umpan ,rod akan melengkung tapi tak padat semasa ini lah dia akan memilih umpan saja dan mata kail terlepas.kalau pakai poyan lain sebab semasa dia menyerang tali berada di tangan kita dan bila dia henjut tali tak jalan maka tertusuklah mata kail ke mulut dia.Tempat tersebut selalunaya cuma jenehak saja yg teman dapat ,tak sangka pula jenehak tiada langsung tetapi di serang senangin,walau macaman pun dgn belasan kali terlepas sempat juga teman dapat 4 ekor ,mungkin senangin tersebut tersalah kira tertelan umpan teman.Ini cuma pandangan dan pendapat teman saja.Teman pun bukan lah arif sangat tentang perangai ikan2 ni.Maaf kalau tak betul
     
  6. Talang5

    Talang5 Cita-cita : Ingin menjadi seorang PEMANCING..

    Ya... ikan ni pandai "pukul curi" ;D ada juga kes jari kawan hampir putus, tengah beliau asyik karau pancing tiba2 zzaassssss... koyak kulit jari :eek: tu yg saya ngeri nak pakai koyan tu.. :-\
     
  7. joran maluri

    joran maluri 019 3100410 HJ SAARI -WP

    CUBA JAWAP ....1. SENANGIN....2. KURAU

    KEDUA2 SPESIS NI MAKAN PON ADA 2 CARA..
    1. DIA AKAN MAKAN SEKALI LALU.......MACAM WRIDER KATA
    2. MAKAN PERLAHAN2......................MACAM KEMAM 2 DAHULU ( ROD AKAN TERLENTUK2 1-2 INCI SAHAJA )

    MAKAN CARA
    NO 1...KEBIASAAN TAK LEKAT - IKAN 2 BESAR DALAM 5-6 KG KEATAS YANG GENGSTAR NYA KEJA
    ( SEBAB TAK KENA SAIZ MATA KAIL - MATA KECIL TAK LETAK 2 MATA KAIL - JARANG LEKAT )

    NO 2...KEBIASAAN LEKAT SEBAB KITA DAH STANBY.....
    CARA NYA KASI LAH DIA MAKAN SAMPAI TELAN - LEBIH KURANG DALAM 2-3 MINIT - SABAR - BAWAK LARI - REMBAT ....
    ( MAKAN BERSUAP PANGGILAN KAMI DI PT KLANG - BIASA LEKAT ).... ;) ;) ;D

    KEDUA 2 CARA NI DAH BIASA KENA DAN TERKENA....HE HE HE HEEE ??? ;D ;D
     
  8. Talang5

    Talang5 Cita-cita : Ingin menjadi seorang PEMANCING..

    Terima kasih atas tips yg berharga :)
    cara NO.1 tu mata kail jenis apa & no berapa? cara set up klu ada gmbr sudi2lah kongsi dgn membe2 ;D ;D
     
  9. joran maluri

    joran maluri 019 3100410 HJ SAARI -WP

    NO 2.....MATA NO 3/0 ATAU 18
    DI IKAT DEKAT DALAM 1.1/2 INCI ANTARA SATU SAMA LAIN........ ;)
    ATAU PON IKATAN ADJUSTABLE MATA NO 2... ;) ;) ;)
     
  10. Talang5

    Talang5 Cita-cita : Ingin menjadi seorang PEMANCING..

    ooooo... itu macam ka ;D
    tak sabar nak try test cuba ni 8)
    biasanya umpan apa yg baek punya tuk spesis senangin/kurau nih? ???
    ikan kembung @ ikan tamban paling bagus? ::)
     
  11. joran maluri

    joran maluri 019 3100410 HJ SAARI -WP

    UMPAN HIDUP - UDANG - BELANAK TIRUS - GELAM BESAR2 ...1-1.1/2 JARI
    PULAU KETAM - P.KLANG..KADANG2 UMPAN MATI PON HENTAM...HE HE HEE ;D
     
  12. wingerider

    wingerider 0125525646


    Teman terserempak sekali tu aja lah, lepas tu bayang snangin pun tak penah jumpa
     
  13. joran maluri

    joran maluri 019 3100410 HJ SAARI -WP

    ...SENANGIN P.KETAM DI NAIKAN OLEH MANCASTING PADA14-5- 2011 - UMPAN UDG PASAR
    [​IMG]
    owh...semestinya tidaaakkkkkk... ;D ;D
    [​IMG]
     
  14. Tiagra

    Tiagra Syok Kena Karen...

    Setuju 200%.. ;D ;D
     
  15. wingerider

    wingerider 0125525646

    Teman kurau tak pernah challange,senangin cuma terserempak sekali lawan 4 kali tak terlawan banyak kali,lepas tu tak pernah kena kacau olih senangin.Siakap pun sama cara makan kail,

    cara 1.Tempat cetek dasar rata,sekali lalu ,memang terbang rod dan sebaik nya rod2 harus di pasak,tindakan aggresive selalunya mengejut,selalu lekat,saiz mega, 50,50 utk di tewaskan tapi permainan tetap ada, sama ada jangka masa pendek atau pun panjang,kalau telan atau kena pipi confim dapat di naikkan,kalau kena di bahagian misal kata bibir atau rahang risiko rabit,putus perambut atau cakah mata berkemungkinan berlaku.

    cara 2.Tempat cetek berkarang,usikan umpan kadang2 sangat halus macam bebolos makan umpan, kena bersedia menimang dan memberi masa utk siakap menjamu selara,tak bolih gopoh dan gambra,memang terasa berat dengan dengutan kunyahan,apabila tiba2 dia bertindak dgn rentapan padat,rembat aja.Rembatan pertama akan memaksa siakap membuat larian full speed dan melompat ke permukaan air,kalu teringat semasa melompat, rembat sekali lagi bagi memastikan tusukan mata kail membenam dan utk mengubah hala tuju siakap,akan berlaku lagi lompatan kedua atau pun ketiga sais awal2 dah dapat lihat tak seperti ikan2 lain.Kerana itu jika kita tewas tak bolih tido malam. Jangan sekali membuat cubaan menaikkan siakap tanpa penyauk,akan berputih mata lah.

    cara siakap bertindak di perairan teman
     
  16. Talang5

    Talang5 Cita-cita : Ingin menjadi seorang PEMANCING..

    Ikan Bilis tumpang tanya, mengapa mesti guna sauk? ???
     
  17. Kelemboy_utara

    Kelemboy_utara Asyik mimpi mancen jer....

    sebab kalau digancu sekuat hati pon...xkan masuk gancu dibadannya...kerana sisiknya keras...teman dah kena masa tolong gancu siakap 10 kG,xmasuk beb,,,,sekuat hati gancu tu....2 kali.last skali...sauk..selamat.
    kalau sempat gancu dalam mulut,lain la...sauk ja paling low risk.
     
  18. WISE80

    WISE80 ReD DeViL

    salam....
    tumpang lalu kejap ye....
    just nak usha2 je....
    hehehehe...
    ;D ;D ;D
     
  19. Kelemboy_utara

    Kelemboy_utara Asyik mimpi mancen jer....

    KUAT MERONDA TUAN NI...HEHEHEHE....LETIH NAK NGIKUT.... ;D
     
  20. WISE80

    WISE80 ReD DeViL

    ronda2 sambil rambah ilmu yang sikit ni hehehehe
     

Share This Page