terkenangkah kita akan kedua ibubapa yg membesarkan kita..

Discussion in 'Keluarga' started by tengasmerah, Apr 9, 2010.

  1. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    salam semua :).. selama dizaman ini kita masih lagi mendengar tentang kepelbagaian sikap antara perhubungan anak dengan kedua ibubapa :)..

    topik yg saya adakan ini adalah bertujuan untuk kita semua mengenangkan jasa2 kedua ibubapa kita tak kiralah sama ada yg masih hidup :D atau pun yg sudah tiada lagi :'(..

    saya mengajak semua kawan2 untuk memberikan apa2 jua kebaikan pandangan serta pendapat dan tidak kiralah sejauh mana kasih sayang tersebut ;D..

    Insya Allah, ada hikmah untuk kita semua dalm berkongsi pengalaman ini ;D ;D ;D
     
  2. ras

    ras ras@pancing.net

    mmg topik yang sangat bagus bang TM
     
  3. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    terima kasih ras ;D ;D ;D semoga sedikit sebanyak inilah yg abg dapat bantu kita sesama kengkawan d'P.NET ini supaya lebih menghormati kasih sayang ayah dan ibu kita samada dekat atau yg jauh dan tak kurang juga kepada yg sudah pun tiada di dunia ini ::) ::) ::) baik ataupun buruk pandangan kita terhadap mereka namun itu ujian dari Allah, tugas kita tetap hormatkan mereka yg melahirkan dan membesarkan kita tidak kiralah dimana jua kita berada & Insya Allah tuhan melihat apa yg kita lakukan ;) ;) ;) ;D ;D ;D
     
  4. ras

    ras ras@pancing.net

    betol sgt2 tu...yang mana dah berumah tangga tu..jangan le lupa parents
     
  5. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    terbaekkkkkk ;) ;) ;) ;D ;D ;D
     
  6. ras

    ras ras@pancing.net

    ni nasihat untuk diri sendiri juga tuan TM....share dgn kawan2
     
  7. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    gitulah yg seelok2nya ras ::) ::) ::).. yg mana mendatangkan kebaikan untuk orang dan diri sendiri itulah jln yg sebenar2nya terbaekkkkkk Insya Allah ;) ;) ;) ;D ;D ;D
     
  8. lemanspring

    lemanspring Marlin

    Re: Pancing.net

    kalo kumpau ... beli jer ikan kat pasar,kasi cover line..,huhhuu
     
  9. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    hehehehe ;D ;D ;D
     
  10. cdgtxx

    cdgtxx KAJANG ANGLER 1978 Staff Member

    kenpa ada orang2 muda sekarang yg tidak hormat org tua hanya kerana orang tua tu suka gebang...?

    tidak kah orang2 muda skang ter fikir bagaimana jika orang tua beliau yg dicaci maki....?

    apa agaknya perasaan dia...?
     
  11. ras

    ras ras@pancing.net

    ::) ::) ::)............no komen.............susah nak cakap
     
  12. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    betul kata tuan CD itu ;D ;D ;D.. belum tentu gebang yg kita kata orang yg tua itu td tidak berasas, perlu difikir juga gebangan orang2 tua ini walaupun ade yg kurang setuju dgn gebangan mereka itu namun kita semua kena fikir juga dari mana datangnya idea gebangan tersebut dan bg saya rata2nya disebabkan pengalaman mereka yg telah meningkat usia ;D ;D ;D bila berlakunya gebangan orang2 tua yg kita rasa kurang yakin akan penyampaianya mulalah menaikan kurang rasa hormat dari kalangan pemuda2 yg mendengar gebangan itu td ::) ::) ::) bg saya selagi gebangan2 yg ada dari orang2 tua sebegitu dan tidak pula menyentuh maruah keluarga sipendengar ataupun pemuda masudnya antara kita dgn orang tua yg sedang bergebang itu kira biarkanlah dia ;D ;D ;D layanlah sekejap kerenahnya, rendahkanlah rasa diri kita sebentar untuk mendengar apa yg nak digebangkan dann setuju sajalah dgn sikapnya kerana kalaulah ianya adalah ahli keluarga kita yakni bapa kita sendiri yg suka dan biasa dgn keadaan(suka bergebang) sedemikian maka kita perlukan sesuatu sokongan yg baik dari semua pendengar2 atau pemuda2 yg sedang mendengar celoteh beliau agar menghormati orang tua itu ;D ;D ;Ditu bg pandangan sepuluhsen dari saya ;) ;) ;) ;D ;D ;D
     
  13. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    yg penting hormat sesiapa saja kalau namanya "orang yg sudah berusia" tuan ras ;) ;) ;) hehehehe ;D ;D ;D
     
  14. ras

    ras ras@pancing.net

    ;D ;D ;D...hehehehehehe...insya Allah ;D ;D
     
  15. lemanspring

    lemanspring Marlin

    Iklan sikit...untuk renungan bersama..semoga dirahmati oleh Nya

    “Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia adalah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa.”
    (Hadis riwayat at-Tirmizi)

    Ibnu Umar berkata: Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad: Apakah perbuatan disukai oleh Allah? Lalu baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya. Kemudian apa? tanya saya lagi. Baginda menjawab: Berbakti kepada kedua ibu bapa. Saya bertanya: Apa lagi. Jawab baginda: Berjihad pada jalan Allah.
    (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

    Sembilan waktu mustajab untuk ibu bapa nasihat anak walaupun hanya untuk seminit :
    1-Sebelum anak tidur.
    2-Ketika anak sedang tidur (bisikkan di telinga).
    3-Selepas anak bangun tidur.
    4-Selepas anak mandi.
    5-Selepas anak solat.
    6-Selepas anak membaca al-Quran.
    7-Selepas anak berdoa.
    8-Selepas anak beriadah.
    9-Ketika emosi anak terangsang (contohnya selepas memarahi anak).
     
  16. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    ;) ;) ;) hehehehe ;D ;D ;D
     
  17. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    alhamdulillah terima kasih tuan LS ;D ;D ;D.. semoga info yg tuan sertakan ini sedikit sebanyak kita sebagai ibubapa dapat memanfaatkanya yg terbaekkkkkk ;) ;) ;) ;D ;D ;D
     
  18. ras

    ras ras@pancing.net

    wah..mmg bagus ni............terima kasih tuan leman.........
     
  19. lemanspring

    lemanspring Marlin

    Den Pun Jahil Gak...sama-sama la belajo dari kesilapan lalu..InsyaAllah
     
  20. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    Insya Allah ;D ;D ;D..
     

Share This Page