Teknik apollo

Discussion in 'TEKNIK, GAYA, JENIS dan CARA PANCINGAN.' started by rarahim, Jun 26, 2014.

  1. rarahim

    rarahim Bilis

    salam.. newbie nak bertanya ye.. pasal teknik apollo.. (ke apollo ni lebih kepada peralatan?)

    sy search dalam internet pasal apollo ni dan cara2 membuatnya.. tapi yg sy agak musykil kalau betul la yg sy faham.. apollo ni tak semestinya kita pakai umpan.. betul ke?

    jadi kalau tak pakai umpan, kenapa ikan akan sambar mata kail kita? adakah sebab tali2 hijau/putih/merah tu?

    apa sebenarnya yg menarik ikan utk terjah mata kail?

    tks..
     
  2. saya nak jawap banyak pun tak tau...
    biasa mata apollo yang dah siap dari kedai guna bulu....ade ijau/kuning/putih
    ikan akan tertarik nak makan sebab ia seakan2 anak ikan....
    yang lain nnti otai2 jawap lebih detail.... ;)
     
  3. rarahim

    rarahim Bilis

    betul yg jual dekat kedai ada bulu tapi sy tgk video yg ajar buat apollo ni tak semestinya pakai bulu kan?? mmg asal apollo mmg kene pakai bulu/tali rafia ke?
     
  4. rarahim

    rarahim Bilis

    ikan tu nanti akan makan bulu2 tu ke atau akan makan mata kail?? macamana kita nak tau ada ikan dah makan?

    atau asal kita rasa ada tarikan (ikan makan bulu) kita terus sentap? kira jadi macam seakan2 teknik pakai mata rambai/bom jugak la ni?

    sori banyaknye soalan.. tks..
     
  5. teknik apollo nie asal ader tarikan boleh rentap....kalau yang buat sendiri boleh guna pelbagai...bulu burung la...ayam la...
    rod sentiasa di pegang bagi merasai ikan tue dah sambar mata apollo yg kite turunkan...biasanye ikan akan terus sambar mata apollo yang dihiasi bulu tue...teknik apollo nie dah guna untuk ikan berskala besar....cuma kena mod sendiri...nanti saya cuba ambil sikit teknik dorang...
     
  6. jaih

    jaih Pelata

    ikan kunyit... apolo kosong mata ada bulu tuh..
    kerisi kena buh umpan sutung...


    tp kalu nak hasil yg tak terduga... mcm selar papan kaa... kerapu kaa
    ikan barat kaa... buh lerr umpan kat mata polo tuh...ada rezeki naik lerr ikan
    spesis lain

    takat nih newbie mcm amber nih.. pernah naik ikan selar papan..kerapu n ikan sebelah..
     
  7. rarahim

    rarahim Bilis

    banyak ilmu dapat nih.. tks belaka.. terus sambung kalau ada lagi info.. ;)
     

Share This Page