SIAPA ADA MASALAH TENTANG TANAH.......... BOLEH BERTANYA DISINI......

Discussion in 'PAPAN KENYATAAN UMUM' started by mahathir, Sep 14, 2012.

  1. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Salam.......
    Saya ada menyediakan perkhidmatan JURUKUR BERLESEN DAN JURURUNDING PEMBANGUNAN TANAH bagi kerja-kerja :

    1) Ukur Tanah
    2) Mencari Batu Sempadan Tanah
    3) Tukar Syarat Tanah
    4) Pecah Bahagian Tanah
    6) Pecah Sempadan Tanah
    5) Pembanggunan Tanah

    Kerja-kerja dibuat dengan mengunakan alat-alat pengukuran yg baru dan canggih......

    Sesiapa ada pertanyaan mengenai masalah tanah boleh bertanya dengan saya....... free of charge ;D kalau perkhidmatan seperti diatas tu bayar ler.... ;D ;D
     
  2. adichrome

    adichrome "Semoga Esok Masih Ada Ikan Untuk Ku"

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    salam tuan, nak tanya sikit bleh ambo ada tanah kat pahang tapi masalahnya tanah tu no 2 dan jiran2 x bagi laluan masuk. ada pergi pjbt tanah tanya dgn a.d.o. dan di cakap bincang elok2 tapi tuan tanah yg berada kat depan xnak jugak bagi laluan masuk jika ambo jual kat org lain tanah tu (sebab dia nak beli dgn harga murah) jadi ambo ada masalah nak jual tanah tersebut pd org lain. apa yg nak tanya ada tak undang2 yg membolehkan ambo mendapat lalaun jalan masuk ke tanah tu kalau tuan tau la.apappon terima kasih. ;D
     
  3. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    Wsalam, mcm nih bro... Pentadbir Tanah ada kuasa untuk mewujudkan hak lalulalang pentadbir tanah seksyen 388-389 Kanun Tanah Negara bagi tanah2 yg tiada rezab jalan. Bro boleh pg ke pejabat tanah berkaitan untuk membuat permohonan hak lalulalang dan terdapat syarat2 yg perlu dipatuhi. Kemudian pentadbir tanah akan memanggil kedua2 pihak bagi perbincangan... laluan tersebut.... akan boleh wujud hanya 10 kaki sahaja..
     
  4. adichrome

    adichrome "Semoga Esok Masih Ada Ikan Untuk Ku"

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    terima kasih tuan det ;D ;D ;D
     
  5. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    Sesame..... x de hal la bro.. benda kecik jer... x elok kedekut ilmu nih.....
     
  6. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    Ada sesiapa lagi yg ada masalah pasal tanah ker....... tanah atuk nenek ada tapi x tau tempat kat mana ke.... masalah pesaka pun leh tolong gak kalau x berat sgt la..... ;)
     
  7. ewak

    ewak Arowana

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    cikdet..
    camna nk bli tanah hakmilik oku..tuantanah cacat mental..
    camna nk buat parit sempadan tanah..siapa yg nk buat parit kena korek atas tanah dia ke @ berkongsi ngan tanah sebelah
     
  8. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    Ok bang......
    Jawapan no.1..... Tanah hakmilik OKU cacat mental yg kronik la...... x leh dijual sehingga dia meninggal dunia... lepas dia meninggal dunia waris boleh tuntut di bahagian pusaka.... lepas selesai pesaka nama dah di tukar ker penama baru baru boleh dijual...

    Jawapan no.2..... Selalunya kalau bab pecah sempadan tanah.... tuan tanah diwajibkan menyerah l/k 20 kaki sebelum pecah sempadan tanah @ pecah bahagian dibuat ikut syer tanah la...... Kalau bab sempadan parit lak.... memang tiada akta dlm KTN.... tuan punya tanah boleh buat longkang/parit di tanah masing2.... kecuali membabitkan tukar syarat tanah daripada pertanian kepada bangunan. mesti ada kelulusan daripada JPS dan PBT(PRECOMP PLAN) ;D
     
  9. ewak

    ewak Arowana

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    err kronik camna tuu..

    lg 1...jln masuk kerumah aku skrg tumpang jln taman perumahan yg tak berpagar..tp jln tu tak mengadap rumah org la..salah ke..org taman bleh komplen ke..majlis daerah bleh saman ke
    [​IMG]
     
  10. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: PERKHIDMATAN JURUKUR PROFESIONAL DAN PEMBANGUNAN TANAH...........

    Apa terok no temenong tu bang....... ;D ;D

    kalau jalan taman perumahan adalah hak kerajaan.... sebahagian tanah mesti serah kepada kerajaan utk buat jalan baru taman perumahan bleh bina.... jalan tu x bertar ke bang....
     
  11. ewak

    ewak Arowana

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    err tu jln masuk umah aku, x perlu tar..aku cuma tumpang kluar ikut taman sblh tu..
     
  12. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    dari jambatan ker tanah berumput tu taman perumahan ke bang.......
    jambatan ngan longkang tu saper buat.....
     
  13. is

    is Layan...

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    Topik yg sgt bagus dan membantu.. TQVM Tuan Mahathir ;) ;D
     
  14. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    Xde hal tuan..... ilmu ni pemberian tuhan xleh kedekut2..... nanti tuhan tarik balik... ;D ;D
     
  15. tmnahar

    tmnahar Marlin

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    salam tuan det
    saya nak tanya untuk pecah lot tanah seluas 1 ekar
    untuk dijadikan tapak rumah kediaman
    berapa lot yg boleh dipecahkan
    lebih kurang 60'x90' utk satu lot
    sbb tanah pusaka keluarga x boleh pecah lot
    hanya boleh pecah sempadan je
     
  16. ewak

    ewak Arowana

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    jematan & longkang tu dlm tanah aku..aku yg buat laa...rumput tu tmn pnye..pemaju yg tanam.. ;)
     
  17. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    salam tuan....
    Maksud pecah sempadan - Geran masing2 pegang, 1 geran 1 nama, hakmilik lama terbatal, tanah dulu kalau 4 ekar kalau 4 orang seorg seekar...
    Maksud pecah bahagian - 1 geran kongsi ramai2, 1 geran banyak nama, hakmilik lama kekal.....
    # Antara 2 nih mana 1 tuan nak tanya.....
     
  18. mahathir

    mahathir 019-3779299

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    Bang kalau berumput tu dalam kawasan taman... rasanya itu bukan rezab jalan.... sy rasa itu rezab kawasan lapang ataupun zon penampan yg membezakan taman perumahan dengan lot bersebelahan..... kalau taman tu bukan jenis berpagar keliling xde masalah.....Tanah tu kawasan lapang dah jadi hak milik PBT.... kalau tanah tu hancur ker...rosak ker... persatuan penduduk leh komplen ngan PBT...... PBT akan dtg dan pagar... (kalau abg dpat tepek gambar yg sebelah tanah abg tu lagi elok.... sy x leh nak bayangkan la yg tu tanah rezab apa......)
     
  19. tengasmerah

    tengasmerah Arowana

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    tahniah tuan matdet nice topik leh kasi bump baekkkk punya ;) ;) ;) hehehehe ;D ;D ;D wahhh tuan ewak rumah baru yoo, tahniah ;D ;D ;D
     
  20. ewak

    ewak Arowana

    Re: MASALAH TENTANG TANAH..........

    yg ni jelas skit kot..tembok kolam ikan & pokok pepagar tu garisan sempadan
    [​IMG]

    jln kluar/masuk tak kena ngan rumah taman..
    [​IMG]
     

Share This Page