penggunaan mata tiga

Discussion in 'Pertanyaan, Panduan & Soal Jawab mengenai pancing' started by rarahim, Jul 2, 2014.

  1. rarahim

    rarahim Bilis

    Salam.. maaf ye soalan newbie ttg mata tiga.

    1) tolong cerita sket teori sebalik penggunaan mata tiga ni..

    2) keadaan macamana yg sesuai diguna mata tiga ni?

    3) kaedah ni digunakan bersama ladung atau pelampung atau tak payah?

    4) biasa kena letak umpan ke tak?

    5) bila masa kita nak sentap tali tu?

    6) mata kail saiz apa yg sesuai?

    Terima kasih.. selamat berbuka puasa ;D
     
  2. manba_nkk

    manba_nkk Arowana

    Ingat mata 3 dlm gewang ;D ;D

    Kalu mancing biasa yg berumpan, mata 3 hanya akan menyebabkan lebih senang sangkut terutama mancing sungai.

    Mungkin kamu nak tanya 3 mata kail kot ?
    Jarang dgr orang mancing guna mata 3 bila guna umpan ;D
    Kecuali kita nak sentap ikan, ikan yg jenis sekolah tinggi takmo makan umpan.

    Satu lagi, kamu nak mancing ikan apa ?
     
  3. rarahim

    rarahim Bilis

    Haaa betul tu yg jenis sentap tu... bukan 3 mata kail..

    ikan apa yg sesuai pkai kaedah ni?
     
  4. omen

    omen Jemuduk

    yg sy prnh dok jumpa org guna kaedah sembat ngan mata 3 ni target ikan tongsan..lpas hujan selalunya..sy x tau sgt,sbb sy pncing x guna kaedah ni..
     
  5. rarahim

    rarahim Bilis

    Sy pon belum pernah cuba jadi ingat nak try jugak sekali.. tunggu otai2 masuk kongsi ilmu... ::)
     
  6. manba_nkk

    manba_nkk Arowana

    Hahaha kalu betul-betul otai tak pakai cara mata 3 sembat sentap wei
    Cara ni mungkin hanya sesuai utk sesejenis ikan yg tak makan umpan ;D
     
  7. kabus ribut

    kabus ribut Tenggiri

    selalu otai2 guna mta 3 pasang kat gewang ja....
     
  8. shahzam

    shahzam mancen jgn x mancen

    hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm......yekeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee......macam pernah nmpk je org tuh menyembat mate tige nih......
     
  9. Oren

    Oren Tenggiri

    otai kaki sembat tk masuk sini kot.. kalo ade otai kaki sembat pn dia dok diam2 je ;D
     
  10. rarahim

    rarahim Bilis

    Oo mcm tu pulak ye.. kira pakai mata 3 ni kira low class la yer.. hehe

    Takpe memandangkan sy org baru dan untk pengetahuan mohon ada yg sudi merespon kpd soklan2 sy at atas..

    Mekasih mekasih..
     
  11. kabus ribut

    kabus ribut Tenggiri

    bukan low class tuan....cuma teknik.... teknik sembat ni sya x reti guna,
    sya lebih suka casting pakai lure/gewang, sebab dgn cara ni, sekiranya kita dpt ikan, itu maknanya kita dh berjaya memujuk ikan untuk makan lure/gewang, ini adalah 1 kepuasan bagi saya.sebab kita akan sentiasa berfikir dan mendapat pengalaman dari segi:

    1. Gewang jenis apa yg ikan suka - bergantung jenis ikan
    2. time ikan mkn
    3. gewang apa yg sesuai dgn warna air, kelajuan, kedalaman @ tempat

    apa apa pun semuanya terpulang kpd individu. kepuasan itu terletak pda penilaian individu itu sendiri..... selamat memancing......

    sekadar pendapat sya sendiri.....
     
  12. shahzam

    shahzam mancen jgn x mancen

    kalo ikotkan.....sembat mate tige nih penh fofular suatu mase dahulu dlm pnet nih.....gare2 nyebat talapia besau pinggan......kekkekkkekekekekekekkekekeekekekeekeekk.....best benau nye men sembat nih......kire exercise le jugak......berpeloh2......macam men jigging.....
     
  13. doktor_xp

    doktor_xp 013-2466299 - Naga

    3 mata ni best guna kalau mancing ikan dengkis aka kitang... sebab ikan ni jenis mulut kecil.. susah nak dapat, tetapi saiznya kadang2 boleh sampai besar tangan tangan tuan hj manba... jadi letak umpan kat atas sikit dari mata kali... bila mereka kerumun nak makan umpan, tarik je dengan selamba...
    ikan dengkis ni goreng pun sedap seh...

    errr... bang man.. hari tu g sungai retang.. takde hasil arr... ;D
     
  14. rarahim

    rarahim Bilis

    oo maknanya nak sembat mata tiga ni kita kene perhati dan nampak ikan2 dalam air tu la ye.?

    sy pernah gak dengar org pakai mata tiga ni tanpa menggunakan umpan.. kalau macam ni apa sebenarnya yg akan menarik ikan2 tu datang kerumun dekat mata tiga kita tu? nak cuba faham nih.. ;D
     
  15. shahzam

    shahzam mancen jgn x mancen

    kengkadang.....bile ikan terlalu banyak dlm satu2 kawasan....tp x mo makan umpan.....sembat je yg elok.....jaring lg elok sebenaunye,,,,,,kkeeekekeekekkkkekekeekeke.....x semestinye nak sembat kene nmpk ikan......kalo tau mane kawasan ikan berkumpol/bermaen......baling je mate tige ke situ......tp kene le 5-6 kali jugak menghayun.....tuh pon belom tentu lekat.......
     
  16. hanok_hikang

    hanok_hikang Tenggiri

    nak main Apollo ke ape tu?
     
  17. esan253

    esan253 Pelata

    guna utk tarik joran kawan yg dh kne rembat ngn ikan masuk dlm kolam pon blh..
     
  18. rarahim

    rarahim Bilis

    Main apollo tu macamana pulak? Apollo ni lain sikit kan?
     
  19. rarahim

    rarahim Bilis

    Idea yg bernas ;D
     
  20. manba_nkk

    manba_nkk Arowana

    Aikkk apasal nama saya pulok naik wei ;D
    Dah laaaaama tak blk Pahang, rindu gak Sg Pahang, Sg Retang dan kawasan/port sana.
    Takde hasil tu banyak sebab kan ? Masa ni air cantik kot ;D ;) ;D



    Kalu sembat gan mata 3 bukan mancing wei ;D ;D ;D
     

Share This Page