MUSIM HUJAN TELAH TIBA

Discussion in 'UMUM.' started by fisher_crazy, Oct 22, 2012.

  1. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

    salam sume warga kaki pancing di p.net...
    musim hujan telah tiba,,,,xtaw la maybe smpai hujung tahun ni kot..
    nak tnye pndapat anda semua la...kalau musim2 hujan cmni anda sume still pancing lg x slaen dr kolam la?..
    pendapat anda semua memancing musim camnie?
    or ad spesis2 y senang di tangkap mase musim n je trutama air tawar la??
     
  2. toman bunga

    toman bunga Marlin

    musim hujan kalo air naik kebiasaanye lagik susah nak dpt ikan

    tetapi ade juge ikan yg atif sewaktu hujan ni cth ikan keli,talapia,lampam dan sebagainye


    tapi selepas hujan yg lebat bolehlah pasang pukat sbb ikan pening ;)

    kalo saye tak kisah musim hujan ke kemarau ke janji mancing
     
  3. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

    ouw..camtu..
    tapi kwan sejak2 hujan n...asyik bangau je... :p :p
    sbb tu kwan bertnya...hehe..kot2 ade tips memnacing musim2 cmni..kalu lokasi dekat xpela,n kalau jauh..modal2
     
  4. wan82

    wan82 Marlin

    hujan2 nie..cari parit mancing ruan/puyu jer bro... ;D
     
  5. orga

    orga Jemuduk

    musim hujan ni kalo sungai kebanyakan ikan mudik ke hulu hempas telur..speisis mcm tenggalan kelabau loma n lampam..sesuai mancing kat kuala2 guna kelkatu cacing or sawit...air besar time hujan...kalo tasik musim sebarau frenzy..baik utk kaki casting...yg bottom blh layan baung mlm2 kat tasik...kalo kolam dia tadak musim..asal tokey kolam lepas ikan kita blh mancing ;D...
     
  6. bujok basah

    bujok basah Bersama Sifu Pak Hassan Persatuan Memancing Klang

    ikan tengas kelah senang makan umpan bila air surut kelabu2 lepas hujan .....
     
  7. orga

    orga Jemuduk

    masa tengkujuh tak digalakkan mancing kelah or tengas..byk kepala air n trek nak pg licin n bahaya...lg elok main kat tasik n sungai2 yg dekat... ;D
     
  8. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

    kalau baung n belida spesis camni aktif ke air besar2...
    musim2 hujan n,air y bsar + arus lg deras....mmg payahla...
     
  9. bujok basah

    bujok basah Bersama Sifu Pak Hassan Persatuan Memancing Klang

    penah mancin x ....... untuk pengetahuan tuan ada kaki2 pancing tengas / kelah yang memang standby tunggu selepas kepala air tu lalu....
    kat lubok yang dalam air memusing tengas besar2 keluar dari lubang2 batu..... dulu masa dikampong pagi raya mesti mandi lata pastu gi solat .....
     
  10. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

    ouw....mungkin laen tmpt laen situasinye kan...tapi saya n asal musim hujan je asyik bangau...
    xkne cara kot..
     
  11. bujok basah

    bujok basah Bersama Sifu Pak Hassan Persatuan Memancing Klang

    kat port kelang ni pon saya selalu dapat ikan waktu2 lepas hujan ..... ;)
     
  12. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

    alhamdulilah....rezeki n rahmat hujan....
     
  13. wan82

    wan82 Marlin

    yup..lepas ujan ikan lapo wei...mcm org gak..lepas ujan nak kena pisang grg petang2 nie.. ;D

    sebab time lepas ujan la..banyak makanan yg hanyut...
     
  14. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

    betoi jg cik wan
     
  15. cengkih

    cengkih Pelata

    Kalo masa kawan budak dulu kat segamat, musim hujan ni la ditunggu untuk menjaring seluang dalam kebun getah bila air naik. Kalau air tak melimpah, mancing kat belam alor anak sungai, ikan mudik. Musim ni gak la kaki menajur baung buat duit...
     
  16. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

  17. cakcibor

    cakcibor Siakap

    bukan setakat seluang je,seluang panjang pon slalu dpt ;D ;D ;D
     
  18. wan82

    wan82 Marlin

    aik..seluang panjang...nye-nyuar ker yg ade line kat badan tu..
     
  19. cengkih

    cengkih Pelata

    Seluang perak ada banyak kat lombong , seluang Bada/Bador yang sedang kecik kat sungai, yang panjang tuuuu....dah macam bebolos, boleh dipancing, goreng pun sodap. ;)
     
  20. tuntungturbo

    tuntungturbo Marlin

    terbaaeekkk... Jommm!!! ;D ;D
     

Share This Page