lubuk area johor

Discussion in 'Air Tawar' started by han83, Oct 13, 2009.

  1. han83

    han83 bodol itu benar.....

    sy ada info ttg lubuk2 area batu pahat, pagoh, kluang. bolaeh kongsi2 info teknik, umpan & masa..

    kalu nak cari toman pergi lam lee ( laluan dari yong peng ke segamat) nak masuk je dh jumpa replika toman. kat sini kalau kena musim. satu hari boleh dapat 4 -5 ekor. umpan pulak pilih je hati, anak keli, x pun daging segar. hehe.. lokasi sesuai pintu air empangan bekok - lalu lam lee senang. klu tau. ikut saja parit haji mian. xtau tanya dengan org kampung.. nak mancing biar time redup. pagi ke petang. klu mendung lg la ok. org kat kg ni cakap, ikan toman kat ctu galak lepas ujan panas. xtau lakan.


    nak layan belida bintik pulak, pergi ke empangan semberong( dari air hitam ke yong peng) org tempatan pangil manong.. umpan anak sepat atau anak ketutu. dua spesis ni tahan lama klu nk dibandingkan dengan anak temperas.. lagipun ikan belida kat cni laju klu jumpa sepat. masa sesuai aktu malam. ikan galak main start pkl 9 mlm. smpai 4 pg.. nak meriah layan guna ja lite action. minimum line 15lb. pasal klu kena yg mega. xda la rasa menyesal. hehe.. teknik pelampung. bezanya kena letak batu ladung biji kana kat tali utama. mcm perambut idup.. dah baling ulur tali. bila pelampung timbul. enjut tali. klu rasa ok batu turun ok la. x perlu baling jauh sgt. 10 ke 15 meter dari gigi air dh ok.. teknik ni x mau kasi ikan merayap jauh ataupun kena bawak ombak?? hehe.. susah nak lupa layan belida bintik dgn ultr ight action. memng meriah.. ala kawaaan lapang. xda bnyak masalah..

    nak cri baung, lais, keli kampung, udang galah. datang ke sri medan.. tapi boleh naik moto ja ke lubuk ni.. dan lubuk ni org tempatan pangil lubuk maut(kata nama ni sebab ada orag mati kena patuk tedung selar, xtau la sy) umpan pulak, cengkerik, cacing & tapa. masa sesuai siang la, dri pagi ke petang. tapi k datang biar kena musim.. pasal udang pulak, baru ja dapat di kesan. tp dh ada yg tahap sepit biru.. dergar cerita ada ahli politik lepaskan.. xtau la..

    kalu nak cri haruan, kat sri medan masih ada saiz mega. cuma x tau waktu sesuai.. nak cri saiz2 3 ekor sekilo senag juga. biasanya lepas musim hujan.. air parit melimpah ke kawasan kebun dah mula surut. time ni la saiz2 besar dapat dikesan. umpan katak la paling sesuai..


    klu berminat nk tau lebih lanjut tanya ja kat forum ni. xpun msg.. klu rasa nk e mail pun boleh..
    apapun sy harap yg lain sudi2 la kongsi lubuk ikan ni.. memba kata rezeki masing2 :D
     
  2. zonker74

    zonker74 Tenggiri

    Thanx tuan,info yang berguna...... ;D...kalau ada masa boleh buat komplot nie.
     
  3. PB

    PB Tenggiri

    ok gak nih g lam lee...
    aku dok batu pahat jer...
     
  4. han83

    han83 bodol itu benar.....

    senang2 ada masa blh trn padang sesama
     
  5. PB

    PB Tenggiri

    boleh...
    cuma nak tau time dan masa air yg cantik tu bila??
    kang main pegi jer mau jadi flaminggo plak...
     
  6. han83

    han83 bodol itu benar.....

    skang cuaca x menentu sgt. klu harini air cantik. esok blm tentu..

    bru2 ni dgr crita ada musim baung, kat sungai si jagong (sungai sayong) seri medan batu pahat

    pakai umpan tapa. tp jalan teruk. klu kena ujan lg la..

    buat masa ni belum ada niat nk kesana..
     
  7. Tony Stark

    Tony Stark Air Anang Kuriang !!

    wah batu pahat kat mana tuan ?

    jom taman botani ?
     
  8. han83

    han83 bodol itu benar.....

    taman botani seri medan ke?

    hehehe. dari umo 9 tahun dah mancing kat lombong tu..

    skang dah lawa, ikan pulak x lawa..

    kalau nk cri orang kuat kat ctu tanya dgn pegurus taman botani tu..

    boleh joint naik bot dengan otai2 kat situ,

    kalu taman botani tue yang dimaksudkan kawan..

    memang macam2 dah kawan ni lalui..

    ikan paling buat kawan geram ketutu dia.. pasal kawn dapat dlm sekilo tggu bermigu2..

    last2 ada pulak yang naik besar..
     
  9. PB

    PB Tenggiri

    uishhhhhh.......
    mcm menarik jer taman botani nih.....
    adoi mula gatai tangan dah nih....
     
  10. han83

    han83 bodol itu benar.....

    taman botani skang dh kurang ikan..

    ada dua tasik.. atas dan bawah.. klu nk cari mega saiz.. tasik atas..

    tapi nk masuk kawasan bnyak ikan tu payah.. belukar..

    kadang2 ja pehak peguusan guna bot gi mancing kat lubuk..

    kenalan terdekat ja dapat rasa.. nk mancing kena cri org lama..

    dia org lg tau selok belok tasik dengan toman saiz tong drum ni..

    sy ada PERISTIWA tu yg kecut perut nk gi hujung tasik..
     
  11. PB

    PB Tenggiri

    mcm da misteri nusantara jer nih??
     
  12. han83

    han83 bodol itu benar.....

    Lebih kurang la, dlu mula2 ada pak guard, dieorg xmau dgr. Tp blh dh jmpa. Nk nampak dieorg round pun payah. hehe..

    Tp sy tetap pergi. Dok atas jeti. Xda la risau sgt.. Kt x kacau die, insya Allah dia x kacau kt.


    Bru smlm ada berita mgembirakn. Lam lee musim toman. Tp xsmpat nk pastikan. 2hari hujan ja..
     
  13. PB

    PB Tenggiri

    hahahahahaha......
    berita menarik....
    tapi yg x menarik tuh...
    set kena gantung jap....
    sampai ujung bulan....
     
  14. HafisJohan

    HafisJohan Siakap

    nak bg sket lubok2 area kota tinggi...

    Toman - Empangan Sg Lebam
    Empanagn ni klau ikutkan ramai x tau..sbb tertutup.besar juga empngan air ni.lokasi klau menghala ke pengerang dia sebelah kiri..dekat area sabana...ikan, Toman besar2....klau bleh masuk sblah dlm(trekking) lg senang dpt..tp kene overnite sbb jauh ke dlm..

    Talapiah - Lombong Hijau
    dekat dgn air terjun kota tinggi...selain talapiah ikan ketutu/ubi/hantu pun byk...
    dekat dgn kebun sayur...jln nak masuk dia ade satu syngai besar, sblah dia ade rumah sembahyang cina...masuk ke kiri...masuk jer jumpe lombong sblah kanan..situ ikan patung, haruan byk la..kene masuk dlm lg..mmg byk lombong dlm ni...

    Udang Galah - Sungai Mawai
    klau kene musim sejam dah dekat 2-3kg...
    nak ke sg mawai mcm nak ke sedili...

    Baung - Sg Do'ol
    Jln nak ke mersing...lalu kat mawai...nti ade nmpk signboard sungai do'ol..
    klau tau jln masuk dlm hutan sikit mmg byk baung besar2 lengan...
     
  15. PB

    PB Tenggiri

    bro bulan 12 nih free??
    jom set satu tarikh kita cari toman....
    dah lama x menarik toman...
    gigil lak rasa nyer....
     
  16. HafisJohan

    HafisJohan Siakap

    lepas raya cina thn lepas 1 kota tinggi berpesta ikan Toman....dlm parit pun boleh dpt ikan toman 3kg-4kg...sbb ade sorg cina kene ekor..dia lepaskan ikan toman dlm sungai kota beberape tan...ikan talapiah pun ade skali... :D
     
  17. pelatung_parit

    pelatung_parit janji ada air.... zazzzz!!!............

    kat msg nih kawan ader terjumpa 3 lokasi / lubuk haruan... blh tahan saiz-2 dia.... kelmarin dapat sekor dlm anggaran 1 kg.. x ada gambar coz kt sini cuaca x menentu... kejap hujan kejap dak.. klu bawak kamera tetiba hujan. alamt.................. h/p. plk h/p. murah.... klu nk tangkap gambar kt rumah mcm x berapa relevan... jek.... ( ala... beli kt pasar ler tu.... ) ;D
    2 lokasi tu krg menarik pemandangan n air nyer.... air warna kopi susu....
    1 lokasi.. air agak cantek..... kawasan pun lapang... tapi x nampak bayang saiz besor-2 klu ada pun saiz sederhana tapi mmg ganazz n bijak... ( pandai curi umpan " katak " ) tapi ikan mmg banyak......

    ada 1 lagi lokasi... dh nampak air... mgkn lombong.... tapi x dapat cari tebing semak sangat..... keliling pokok sawit, kayu dsbgnya.... masa tengah rikie-2 nk cari jln masuk keceburr.... bunyi ikan menyambar... klu kedengaran dan dr riak air mmg besar ikan tu.....


    lokasi kawasan ladang sawit belakang HOTEL RAJA VILLA km. 2 jln endau, mersing. insyallah klu cuaca baik, tak hujan mgkn akan g balik petang nnt....


    p/s. klu bawak cacing n m/kail puyu & joran hulur mmg kenduri puyulah..... banyak giler... katak pun dia nk bawak lari.... ;D
     
  18. solgambut

    solgambut pertapaan ku


    huhuhu.....de gak org batu pahat....yom bro kite set time......de masa kita jumpe.....kwn skrg keje kat kota tinggi.....lau de masa balik kampung nanti kite jumpe nak....lame dah tak tarik toman & haruan nie...
     
  19. solgambut

    solgambut pertapaan ku

    ahad ni kwn balik kampung...jom kite ngeteh kat batu pahat....kang leh bual2 & mengeratkan silaturrahim....... jom jom jom....
     
  20. solgambut

    solgambut pertapaan ku

    jom kite set tarikh bro........
     

Share This Page