kelong telok gong

Discussion in 'Air Masin' started by zul0301, May 11, 2013.

  1. zul0301

    zul0301 Bilis

    Salam tuan2 sekalian, hamba ingin mempelajari cara dan tips memancing di Kelong Telok Gong.
    Harap tuan2 sekalian dapat membantu... ???i
     
  2. zul0301

    zul0301 Bilis

    salam otai2 sekalian,ade x sape2 yang pandai pancing kt kelong....kalau ade tolong beri tunjuk ajar yerr...hamba ni baru first time nk pegi pancing kelong nie..... ;D ;D ;D ;D ;D
     
  3. doktor_xp

    doktor_xp 013-2466299 - Naga

    abang kacak.. selamat datang...

    cuba belek2 report ...

    contohnya rumah rakit telok gong seisi ke 3 ... ada leport situ...
     
  4. zul0301

    zul0301 Bilis

    Report dah check tapi...x de sape cakap pasal.jenis ikan dengan cara mengail....sape2 yg otai2 kt laut ni tolong la tunjuk ajar yeee....saye ni baru.first time nk gi kelong ni....
     
  5. doktor_xp

    doktor_xp 013-2466299 - Naga

    pengalaman saya berada di kelong telok gong...

    1. tengok kederasan arus.. sediakan ladung yang pelbagai saiz...
    2. teknik mata appollo 3 mata di pratikkan untuk gelama pisang
    3. sediakan umpan belanak hidup dan udang... peluang nak tarik ikan besar lagi banyak...

    nanti tuan pm tuan Klang_Gate ... dia otai kat Telok Gong...
     
  6. hasanal rasyid

    hasanal rasyid puchong permai~~ acid = 0193616247

    tuan2 yang otai yang arif di kawasan ni sedia2lah membantu rakan kite ni beri informasi... ;D
     
  7. Jakub Vagner

    Jakub Vagner Jemuduk

    Kelong ni kt mana?
     
  8. daqlie

    daqlie DFD reporting....

    Area west port kot... ;)
     
  9. kusniawan

    kusniawan Tenggiri

    salam.

    sekadar nak kongsi pengalaman.

    1. Kelong ni agak mahal, bagus kalau kongsi ramai2. Tapi ada kelong yang murah.

    2. Kalau nak mancing kat kelong ni, kena tengok air dulu...kalau tak sia2 jer...sebab area ni banyak sampah.

    3. Umpan yg sesuai udang hidup, udang pasar, sotong dll...

    4. Kelong ni antara kelong yang agak mewah sbb ada tandas, ada karaoke..tempat masak..dll...mmg sesuai santai jer kat sini.

    5. Semua rezeki dari Allah...

    itu jer..
     
  10. DagangSetia

    DagangSetia Bilis

    cari la kelong yg abg mokhtar jaga tu..
    mancing time arus nyer pelan..perambut panjang skit, cangkuk ladun mati kat swivel, mata kail kecik ..insya allah ada rezki.
     
  11. hasanal rasyid

    hasanal rasyid puchong permai~~ acid = 0193616247

    hari tu ade berita masuk dalam akhbar metro beritau ade orang jatuh dari kelong kt kawasan tu? ???
     
  12. syahz_f8979

    syahz_f8979 CasterJigger sana sini

    semalam atau kelmarin pun saya ada baca dalam Metro...

    jatuh, pastu dah hanyut...kawan dia campak pelampung dia x sempat ambik pelampung...pastu hilang dan polis sdg mencari mayat dia...
    macam tu lah berita Metro semalam...kalau x silap 8)
     
  13. Cuba cari dalam ni pancing.net Rumah Rakit Telok Gong En. Mokhtar gredAAA pakai udang mati ja huuu jenoh layan nasib2 la dapat yang besau2 ibu gelama gemang senangin
     
  14. quadice

    quadice ~if eye can kill, u already die ~

    PELABUHAN KLANG - Kegembiraan 13 penuntut di sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) menghabiskan masa hujung minggu dengan aktiviti memancing ikan di kelong Jeti Telok Gong, di sini berakhir tragedi apabila salah seorang daripada mereka hilang, semalam.

    Ketua Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Pelabuhan Klang, Shahrin Ahmad berkata, pihaknya menerima laporan mengenai kejadian kira-kira jam 10.45 pagi selepas mangsa didapati hilang.

    Menurutnya, seramai 13 anggota bomba bersama dua anggota polis marin memulakan operasi mencari dan menyelamat pada jam 2.30 petang, malah operasi turut dibantu 16 nelayan.

    “Operasi terpaksa dihentikan pada jam 7 malam kerana keadaan laut yang bergelora selain cuaca gelap.

    “Sehingga kini, kami masih belum menemui sebarang petanda awal yang membawa kepada penemuan mangsa dan operasi akan diteruskan seawal jam 8 pagi esok (hari ini).

    Shahrin berkata, maklumat yang diterima daripada rakan mangsa memberitahu, mangsa adalah warga Nigeria dikenali sebagai Gbanamasi Kassim, 25.

    “Mereka penuntut di sebuah berada di kelong tersebut sejak malam tadi (semalam) sebelum dijadualkan pulang pada pagi itu.

    “Mereka terdengar suara minta tolong dari arah belakang kelong sebelum mendapati mangsa tidak berpaut pada apa-apa dan dalam keadaan tercungap-cungap.

    “Usaha mereka menghulurkan pelampung keselamatan tidak sampai kerana arus deras telah membawa mangsa lebih jauh sebelum hilang,” katanya.

    Sementara itu, Pengerusi Persatuan Nelayan Telok Gong, Saharuddin Abdul Rahman, 43, berkata, kejadian tersebut adalah kejadian kali pertama setelah jeti dan kelong ini dibuka kira-kira lima tahun lalu.

    “Mereka yang ingin memancing di kawasan ini juga dibekalkan dengan pakaian keselamatan,” katanya.
     
  15. quadice

    quadice ~if eye can kill, u already die ~

    lebih dikenali dgn nama rumah rakit telok gong....tempat ni kalo time air laju xleh nk mancing...arus laju dan ikan plastik yg banyak sangkut....kalo nk baling umpan pon kene baling kearah paya bakau....tirusan and duri mmg byk....
     
  16. daqlie

    daqlie DFD reporting....

    Hmmm... Setahu teman mcm tu ler keadaan air kawasan sane bile air pasang.. Mmg susah nk mncing.. Tp kekadang syiok jgak tgk batu hanyut... ;D ;D ;D
     
  17. btul tu masa saya pi sana time ayaq menyunsur masuk time tu ka kalo bnyak ikan time pasang penuh ka ble lena dulu sejam dua hahahaha ;D ;D ;D
     
  18. ajoharis

    ajoharis Marlin

    apa yg kawan tahu kalau manceng kat kelong.... siapa kuat dan cepat dia dapat....
    pasal kelebihan ikan pada teritip kat tiang kelong.....
    so kena amik kira semua tu....
     
  19. shahzam

    shahzam mancen jgn x mancen

    Assalamualaikum w.b.t.

    kelong kat telok gong tuh sbnrnye adalah rumah rakit.....rumah rakit nih xde tiang macam kelong....dari segi permainan dgn ikan masalah utama die kalo kene ikan besor.....adalah tali sauh rumah rakit tuh....lebih kurang macam Tuan Ajohari cakaplah...sape cepat die menanglah.....kat tali sauh tuh pon ade gak teritip.....

    tips mancen kat rumah rakit telok gong nih x susah sbnrnye.....perlu paham yang kawasan rumah rakit nih adalah laluan air keluar masuk dari klanang/jugra ke port klang......oleh sebab itu....walaopon pegi time air kecil.....arus masih lagi laju.....tp masih ade cara untuk dptkan ikan kat situ....utk makluman....kawasan rumah rakit tuh jugak adalah kawasan laluan ikan keluar masuk mencari makanan....jadi potensi untuk dpt hasil cantek 50-50.....bile ikan masuk time air pasang.....biasanye die akan pegi kawasan yg die biasa buru makanan.....jadinya sambil lalu tuh....kalo die nmpk umpan kite dan tgh bernafsu nak makan....mmg kene la.....tp kalo die xmao....cume nak lalu je.....xde la jawapannya.....

    masa paling cantek utk bersiap sedia kene sentap....bile air berubah....kebiasaannya akan ada 1 masa dimana air akan mati......masa air mati nih....mmg xde ikan nak makan.....tunggu bile die start berubah.....time tuh arus akan lemah.....ikan akan aktif......masa nih boleh lah baling umpan kemana2 hala.....kalo kene gayanye....kene umpannya.....pari pon buleh dapat kat situ....

    kalo main time air besar....baling menghala ke tebing/pokok bakau....situ tpt ikan2 besau carik makan.....especially semilang n gemang.....ade member penah dpt gemang 2kg lebey kat rumah rakit nih....cuma xtau rumah rakit yg mana satu......tirusan pon bnyk main area situ.....kalo ade rezeki....siakap pon ade....

    cuma nak bgtau satu lah....biasanya org kalo pegi main rumah rakit nih.....mmg santai habis.....manceng2 jugak la....tp tang hasil tuh....tolak tepi dululah....kalo betol2 nak hasil cantek....baik amik bot.....jd nasihat sy....pegi rumah rakit telok gong nih.....anggap je lah percutian bersantai sambil2 memancing.....macam tu lagi seronok dari dok pikir hasil.....
     
  20. ajoharis

    ajoharis Marlin

    ya betul..... masa air surut kena perhatikan tali rakit ke mana... biasanya selari dengan air pasang surut......kena pandai baling.... antara celah tali... tapi bila kena kena hati2... jangan sampai terkena tali....
    lagi satu kat rumah rakit/kelong... kalau Dia nak kasi boleh kebabom... tapi kalau Dia tak nak kasi... jenuh kasi makan ikan ajelah... so gunakanlah seting yang mantap..... bukan apa .... sebagai langkah berjaga2.....
    ps.: rumah rakit/kelong... layan bawak family tu yg best.....
     

Share This Page