Ensiklopedia : Malaysian Freshwater Fish

Discussion in 'Air Tawar' started by pok dik, Feb 20, 2009.

  1. jelawat

    jelawat Tenggiri

    Ikan Baja nie diberi makan untuk menambah tumbesaran ikan belaan kite.Biar ia cepat besar katenye.Tak tau lah teman,selalu buat mancing udang galah je ikan longkang nie.Jadi ikan Baja cammane,gapi macamane polak dan ikan longkang rupe camane.
     
  2. zecck

    zecck 0136025405

    [​IMG]
    BAUNG KEDERAK spesis jarang ditemui.
     
  3. faizal217

    faizal217 Bilis

    kat sg jelai byk lagi.. syok layan nih.. huhu..
     
  4. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

    ikan baung ad byak jenis ke?harap otai bagi info
     
  5. otc

    otc Marlin

    byk kot...
    ada baung kuning, baung putih, baung hitam, baung akar, baung tikus ...

     
  6. carp_rumput

    carp_rumput Marlin

    ada baung gerimis, ada baung lebat.... ;D ;D ;D ;D

    orang asli kata baung tu hujan.... ;D ;D ;D ;D ;D
     
  7. fisher_crazy

    fisher_crazy Rezeki masing2...layan je!!

    Uik,biar betoi....baung gerimis?baung lebat? :p
     
  8. Anak_Wetan

    Anak_Wetan Dimana ade air Disitu ade ikan

    kite sepatutnye bersyukur sebab negara kita mempunyai ikan yang pelbagai jenis ikan yang hanya ada di Malaysia & mungkin kite jarang - jarang dengar seperti ikan cit ku,ikan alperes,juara dan lain - lain (kalau nak tengok name ikan pelik tengok jer kamus dewan yg baru tergaru kepala dibuatnyer)
     
  9. haruanganaz

    haruanganaz Bilis

    klu kat tmpt tman org x mkn ikn keli limbat ni...klu kat tmpat lain x tau la....
     
  10. Anak_Wetan

    Anak_Wetan Dimana ade air Disitu ade ikan

    gile lar kalau makan yang makan bangkai ni....
     
  11. Anak_Wetan

    Anak_Wetan Dimana ade air Disitu ade ikan

    ini ade satu ikan yang saye rase paling rare sekali di Malaysia

    [​IMG]

    nama ikan: japuk

    nama sains: osmerus eperlanus

    nama ikan dalam bahasa inggeris: european smelt

    (ikan ini mungkin tersesat hingga ke Malaysia kerana spesis ini mudah didapati di Eropah.....ikan ini juga boleh mendiami air tawar & air masin
     

    Attached Files:

  12. dedak bachang

    dedak bachang chek suka mengai!!!

    tq sbb tuan2 sudi share info...ni mmg sesetengah x penah tau pun kewujudan....so mmg terbaik topic ni..byk info ada....tahniah tuan tanah.... ;)
     
  13. abucaster

    abucaster Siakap

    ;D salam semua.. tq atas info ni.sgt berguna utk beginner cam sya...hehehe
     
  14. Anak_Wetan

    Anak_Wetan Dimana ade air Disitu ade ikan

    izinkan saya ubah info pasal ikan ni.......

    ikan ni duduk kat air dalam(dasar)

    ikan ni bergerak dalam kumpulan kerana kalau dah dapat sekor kompom dapat lagi

    ikan ni jugak tak memilih umpan cengkerik,katak pon dia bedal
     
  15. screammer

    screammer ate moh ler mancing yobb..!!!

    topik yg menarik nie..banyak jugak info tentang ikan air tawar yg teman idak tahu...

    terima kasih tuan pokdik..

    kepidup.. ;D ;D
     
  16. Anak_Wetan

    Anak_Wetan Dimana ade air Disitu ade ikan

  17. carp_rumput

    carp_rumput Marlin

    :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ;D ;D ;D ;D
     
  18. itosayasuka

    itosayasuka BAHAI LA AWOKKK !!!

    UNIDENTIFIED SPICIES


    Ingin tahu nama ikan ini di tempat lain.

    [​IMG]

    Boleh sesiapa kenal pasti nama ikan ini?...lokasi di sungai pahang, Jerantut.

    Ciri-ciri fizikal : Mulut lembut persis ikan ara dan jengkua....isinya manis, lebih manis dari mana2 ikan sungai yg lain. Hidup berkumpulan (bila dapat seekor, mudah dapat yg lain pulak). sirip dorsal yang tinggi macam tenggalan. hujung ekor bewarna hitam.

    Bersembang dengan orang kampung mereka mengatakan ini adalah ikan ekor hangus berikutan di hujung ekornya sedikit kehitaman seperti dibakar. Mereka juga mengatakan ianya tiada/belum pernah dinaikkan/diperolehi sebelum ini oleh mana2 nelayan sungai. Hanya baru2 ini sahajalah ia muncul. ada sesetengahnya menyatakan ianya ikan yang tinggal di ulu sungai namun banjir besar yg berlaku baru2 ini telah membawanya ke hilir sungai terutama di Jerantut.

    [​IMG]
    Hujung ekor yang sedikit kehitaman yang telah menamakan ia dengan nama sementara iaitu ikan ekor hangus.
     

Share This Page