Ensiklopedia : Malaysian Freshwater Fish

Discussion in 'Air Tawar' started by pok dik, Feb 20, 2009.

  1. arakandji

    arakandji Pelata

    info spesies2 rare kalau ada mesti best ..temoleh,kelisa,patin puteh,tapah..stakat ni tau name j..upe pun tak penah tengok...
     
  2. pok dik

    pok dik jika ke rinduan call 0162826501

    niat dihti nk smbung... tp apakan daya pc dah rosak... skrg ni pakai phone ja x leh nak upload gambar
     
  3. scot

    scot mencari pengalaman

    klu kat tempat teman pggl baung tikus....beli goreng dagingnya hancur...hehehe
     
  4. teinmomo

    teinmomo "love it learn it "

    comel ikan neh..bela pon cantik
     
  5. shah2879

    shah2879 Bilis



    kawan penah dapat ikan ni kat sungai pahang..pakai udang je..org biasa dapat pakai sawit..setahu kawan ni ikan ara..
     
  6. shah2879

    shah2879 Bilis

    kat pahang pon org pangil baung tikus ni
     
  7. shah2879

    shah2879 Bilis

    yg ni pon kawan penah dapat kat sungai pahang..tak silap ni ikan gelabau@kelabau..kalo jengkuo dia kecik skit..n panjang skit..jengkuo dia besar lam sesekilo je..gelabau ni boleh pegi lam 4 5 kilo..kawan dapat aritu lam 1.5kg je..paki perut ayam tapa..
     
  8. shah2879

    shah2879 Bilis

    ni kawan pangil baung belulang@cikalulang@baung batu..kat sungai pahang dia main kat air laju n dasar berbatu..umpna cacing air tak pon cacing tanah
     
  9. AbangSayang

    AbangSayang WhatsApp/Telegram : 013-4244994

    [​IMG]

    kat tempat teman panggil baung tikus...

    Sungai Kerian ada...tapi dah kurang...teman pernah memancing dapat dalam 4 ekor dalam tahun 2000 berumpan ulat kekkek (lundi)

    salah seekor hampir 1 kg... gaya lariannya seperti baung biasa...
     
  10. terbaikkk bang...ada lagi tak...cam pari air tawar ker...spesis patin ker...carp ker
     
  11. AbangSayang

    AbangSayang WhatsApp/Telegram : 013-4244994

    teman dah lama tak tengok kap rumput...

    sesapa ada gambor tepekler...
     
  12. wingerider

    wingerider 0125525646

    Tima kasih tuan tanah,teman sememangnya tak banyak tau tentang freshfish,.usaha tuan ini tinggi nilai nya
     
  13. klm123basel

    klm123basel 8pagi>>>>>8pagi>>>>>rm25>>>>>kolam1

    sorry mau tanya,,,info ikan laga ada ka...original dari kampung ...
     
  14. Apik

    Apik ade chuck!

    haha..perternak ikan laga suda menjelma... ;D
     
  15. gahgahagahagah
     
  16. jebon

    jebon Marlin

    info yang bagus!keep it up!
    tp kalau nak diikutkan, beribu spesis yang perlu dirungkai....tp bagus gak, sama2 berkongsi ilmu
     
  17. kopytiam

    kopytiam Marlin Staff Member

    CREDIT : harriemaulana
    DARI TOPIK : Kemana Perginya IKAN TEBANGKANG

    [​IMG]

    Nama Tempatan : Ikan Temakang Hijau
    Keluarga : ANABANTIDAE
    Nama Saintifik : Helostoma temmincki (C&V)


    Temakang ialah sejenis ikan tropika yang boleh di dapati di negara Thailand, Malaysia dan Indonesia.
    Habitat ikan temakang ini suka pada air tenang yang mempunyai reba seperti kolam atau paya air hitam.
    Saiz temakang dewasa pula mampu mencapai sehingga 16 cm. Ikan ini mempunyai mulut yg kecil lagi
    bermuncung manakala tabiatnya suka bercium sesama sendiri.

    [​IMG]

    Nama Tempatan : Ikan Temakang Bercium
    Keluarga : ANABANTIDAE
    Nama Saintifik : Helostoma temmincki Rudofi
    Saiz Biasa : 10 cm
    Nama Inggeris : White Kissing Gourami


    Yang kamu org lihat temakang di atas ni lazimnya berwarna putih dan bersaiz kecil dan boleh
    di dapati di kedai2 jual ikan hiasan. Mungkin ikan ini dilepaskan di kolam2 atau paya dan telah
    terkacuk dgn spesis2 ikan liar tempatan sehingga menjadi sedemikian rupa. Tabiat temakang
    ni mmg suka bercium walaupun sejantina dan tak mengira sama ada juvenil mahupun yg dewasa
    dan setakat ini belum dipastikan sama ada ciuman ini adalah untuk menguji kekuatan atau bagi
    memikat pasangan.

    [​IMG]

    Nama Tempatan : Kepor/Patung
    Keluarga : Pristolepididae
    Nama Saintifik : Pristolepis fasciatus
    Saiz biasa : 10-16 cm
    Nama Inggeris : Perch/Malayan Leaf


    Habitat kepor ni lebih kurang sama dgn temakang tapi bersifat agak pemalu berbanding temakang
    yg agak lebih frenzy. Boleh di dapati di negara seperti Malaysia, Borneo, Sumatera dan Thailand.
    Rekod kepor terbesar pernah dipancing di persekitaran empangan Srinakarin, Thailand oleh Johnny
    Jensen dari Denmark dgn menggunakan umpan cacing tanah.

    [​IMG]

    [/size]
     
  18. keladi

    keladi Marlin

    Ade juga kepor besar tu ye...terbaik
     
  19. zed

    zed Fishing is an obsession...

    nice info... ;D ;D
     
  20. kopytiam

    kopytiam Marlin Staff Member

    kalo tuan zed n keladi ada info lain...tempek lar kat sini... ;) ;D
     

Share This Page