BILA ADA SAMPAN ,KENA LAH ADA PENGKALAN DAN PORT2

Discussion in 'Info pemancing' started by wingerider, May 12, 2011.

  1. ewak

    ewak Arowana

    dorang lg terer.. :-[:'( :'(
     
  2. capik

    capik capik 013-3945291

    2 yg kena berwaspada 24jam....

    tp xkan nk 24jam je kat situ...

    ni kna bt tros umah atas air.... ;D ;D
     
  3. ewak

    ewak Arowana

    tinggal kenangan..sampan yg dibelai & disayangi dh bertukar tuan..akibat ketiadaan masa.. kalo ada rezki & apabila keadaan lega skit nnti, aku akan kembali menyampan semula dipengkalan & port baru..thn depan insya allah..kelanang ;) ;D ;D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. lemanspring

    lemanspring Marlin

    itu la lumrah..apa yg dimiliki , adakalanya perlu dilepaskan..
    yang tinggal hanyalah kenangan-kenangan silam...
    yg baik dijadikan teladan,yg buruk dijadikan sempadan
     
  5. joran maluri

    joran maluri 019 3100410 HJ SAARI -WP

    KO DAH BUAT CANTEKK NYA EWAKKK..
    UNTUNG - SAPA TAH LUPA PULAK - SI PEMBELI.....HEHHEE ;D ;D ;D
     
  6. daydeng

    daydeng nilai

    kang ewak,kalu ado smpan kek kelanang leh den numpang yo..main selampai jo kek sg kelanang tu ;D ;D ;D
     
  7. ewak

    ewak Arowana

    sapa nk tau..ini adalah sampan tuan ajie joran maluri sblm jatuh ketangan aku.. ;D ;D
    [​IMG]

    [​IMG]

    kondisi bot masa br bli ngan ajie..
    [​IMG]
     
  8. daydeng

    daydeng nilai

    ajie nyo smpan... ;D ;D
     
  9. keronzi9

    keronzi9 Bilis

    cam besh ja port nih...
     
  10. wingerider

    wingerider 0125525646

    Re: BILA ADA SAMPAN ,KENA LAH ADA PENGKALAN DAN PORT2-Pg 2013

    Bila pengkalan sempurna balik malam pun tak ada masalah ;D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. siluk

    siluk Tenggiri

    sempoiii lah tuan wingerider!! :D
     
  12. wingerider

    wingerider 0125525646


    Hahaha dah tak ada apa2 nak upload...hihihi ;D ;D ;D
     
  13. siluk

    siluk Tenggiri

    tak pa tuan..ada gambar gambar cam ni pun dah cukup untuk cuci mata ;D
     
  14. wingerider

    wingerider 0125525646

    Tak turun mancing ke tuan?
     
  15. ewak

    ewak Arowana

    pengkalan baru ka pakdin
     
  16. wingerider

    wingerider 0125525646

    Pengkalan asal,tapi hari tu balik lewat kerana menduga siakap,

    Second repeat ,sebab lewat petang tu hujan lebat
    [​IMG]

    Mula2 jumpa
    [​IMG]
     
  17. HaIrI

    HaIrI Bilis

    Salam,

    Saya ahli baru pnet, izinkan saya menempel gambar sampan orang tua saya untuk memeriahkan topic ini. :)

    Tempah bot di Sementa Klang.
    [​IMG]

    Pandangan sampan dari bahagian depan
    [​IMG]

    Transom tak cukup tinggi untuk enjin, jadi kene modify bagi tinggi sikit.
    [​IMG]

    Kerja kerja untuk touch up transom.
    [​IMG]

    Dah gantung enjin dan di skrukan pada transom untuk keselamatan.
    [​IMG]

    Pandangan dari dalam bot.
    [​IMG]

    Pandangan dari belakang ke depan pula.
    [​IMG]

    On the way ke pengkalan nelayan sementa.
    [​IMG]

    Cubaan pertama untuk menghidupkan enjin baru.
    [​IMG]

    Bot sampai di pengkalan.
    [​IMG]
     
  18. HaIrI

    HaIrI Bilis

    Harap dapat tunjuk ajar dari sifu2 tentang hal2 untuk maintenance enjin sangkut ni.

    1. Minyak gearcase/ minyak 2T yang sesuai?
    2. Kekerapan maintenance outboard?
    3. Apa yang perlu di lakukan untuk pastikan enjin dalam keadaan baik?
    4. Break-in procedure yang di praktikkan oleh otai2?
     
  19. Siparipari

    Siparipari Marlin

    2 T sesuai yg biasa kat kedai bot lah, jgn jenama yg bukan-bukan. Myk gear pun sama, quickSilver dan yang di iktiraf.

    Kalau kerap turun sebulan sekali cek myk gear. Kita tak risau myk gear, kita risau oilseal bocor kalau-kalau ada air masuk. Kalau kadang-kadang turun, 5 bulan sekali pun takpa. Tapi lebih elok kerap cek.

    Masa bawak sentiasa pastikan air sistem penyejuk sentiasa keluar laju tanpa halangan. Kalau sangkut sampah atau lumpur, berenti dulu biar running semula tuk flush air dalam saluran. Selalu selenggara enjin anda tu. Rosak yg sikit-sikit cepat baiki sebelum melarat. Kos tinggi nak ada enjin ni beb. Beringat sebelum kena.

    Break-in tu ape ek?? ::) Time nak parking, cabut salur minyak biar running sampai mati sendiri. Ni nak elak tersumbat keladak dan senang nak hidupkan semula lain hari. Kalau enjin bawak naik, running dalam air tawar supaya dapat flush sisa garam dalam saluran penyejuk. Ini nak elak pereputan bahagian dalam. Banyak kes blok bocor skrang ni. Jadi ni cara terbaik lah untuk elakkan.

    Myk yang dah campur jangan simpan lelama dalam tangki. Nanti ada keladak dan sisa air. Plug cepat kong dan susah nak start. Kalau boleh habiskan terus untuk satu sesi. Kalau bubuh 2t jgn kedekut, lebih takpa jgn kurang.

    Yang lain mungkin Otai-otai dalam ni akan tunjuk. Saya Amatur je huhuhuhu ;D
     
  20. nyamok

    nyamok Siakap

    wah,, byk best ada kapal terbang sendirik ni. xpayah tggu free slot mcm airasia tu. gigil2 je tros g. hahha
     

Share This Page