Anjing Melolong Tanda Nampak Hantu

Discussion in 'Kisah Seram dlm hidup anda.' started by kopytiam, Feb 8, 2013.

  1. blupipes

    blupipes wan-0122301739

    auuuuwwwmmmmmmmm............ :p
     
  2. anaklaut

    anaklaut 0176978709

    Yezza...
    Tapi jwpn bab melolong sbb sangap nak mengawan mmg dah nampak bedaoh nyer... Hehee... ;D
     
  3. is

    is Layan...

    err.. rumah saya dekat ngan jirat cina.. memang kerap dengan anjing melolong ni yg kebiasaannya dlm kul 3-5pagi.. bunyi kesyahduanya memang tahap dada berdebar cam time strike ikan.. bezanya time strike ikan debarnya cam best.. time anjing melolong debarnya plak cam nak tarik selimut tutup kepala.. hehehe...
     
  4. cooyard

    cooyard Marlin

    Yer, Tn Hantu Manceng,......preeennnnnnnggggggggggggggggggggggggggggggggg
     
  5. doktor_xp

    doktor_xp 013-2466299 - Naga

    ades... penah gak aku sengih kat anjing.. sekali dia menyalak kat aku... agaknya rupa aku cam hantu kot... hehehehe ;D

    kalau pkl 3 atau 4 pagi anjing menyalak... mungkin mereka nampak malaikat turun memberi rahmat kepada hambanya yang bertahajud... jangan fikir hantu saja... kelebihan haiwan ni... mereka nampak perkara-perkara ghaib yang manusia tak nampak...
     
  6. anaklaut

    anaklaut 0176978709

    Read again... ;D
     
  7. kopytiam

    kopytiam Marlin Staff Member

    hehehe...macam2 cerita yer...kena alih topik ni ke thread Tak Kering Gusi cenggini...kawan baca tak seram jadik gelak plak...kehkehkeh...

    terima kasih pada yang sudi berkongsi... ;)

    p/s: bukan apa...2-3 arini ja tetiba kawan alert menda...bukan tak pernah pon sebelum ni...surau kat umah kawan ni biasa dia pasang ngaji Quran dulu...time tu takder menda...elok azan ja...mula melolong2 anjing tu...bukan sekor dua...kawan yg tak telus mata ni cuba bayang macam mana agaknya bentuk "boiling" dia kalo dah macam gitu meriah lolongan anjing2 tu...huhuhu

    dan owh...sini biasa time subuh ja...maghrib tak penah pasan lagi plak...
     
  8. jat

    jat :Pt Klang - Psir Mas:

    anjing hitam kalau ada dua titik putih atas mata tu sebenanya jelmaan jin.
    cuba tuan kopy perhatikan betul2 ada tak?
     
  9. jat

    jat :Pt Klang - Psir Mas:

    tak bedaoh kot..serba sikit ada betulnya.
    cuba baca link yg saya ambil di bawah:

    Jika anda setiap malam sering mendengar lolongan anjing atau suara anjing yang sedang menyalak, tentunya kita sering bertanya-tanya, ada apa dan kenapa anjing itu melolong?? umumnya mendengar anjing menggonggong sering dianggap bentuk pengenalan terhadap sesuatu yang baru di kenal atau asing dalam identifikasi indra penciumannya, juga dapat diartikan bentuk komunikasi dengan manusia.

    Tak jarang pula terdengar anjing melolong panjang pada malam hari, ilustrasi ini sering dipakai sebagai latar dalam pembuatan film horor yang biasanya mengambil suasana alam pedesaan yang masih natural karena lolongan anjing mempunyai aura mistik tersendiri yang mampu membuat bulu kuduk berdiri dan menimbulkan sensasi ngeri yang alami. Entah mengapa pada komunitas masyarakat terbentuk opini atau lebih tepat dibilang mitos yang dipercaya sejak zaman nenek moyang kalau lolongan anjing terutama pada malam hari identik dengan kemunculan makhluk halus dan sejenisnya, kita tak pernah tahu secara pasti kebenaran mitos ini dan untuk itulah kita perlu sidikit menguak rahasia di balik mitos ini dari pendapat beberapa pakar.

    Dalam sajiannya yang menarik, situs salahketik.com mengurai panjang lebar dari berbagai sudut persepsi terkait opini lolongan anjing. Berikut petikannya:

    Opini Dokter Hewan
    Dalam dunia veteriner kita mengenal anjing sebagai hewan dengan indra penciuman dan pendengaran yang tajam karena itulah anjing dimanfaatkan badan kepolisian sebagai anjing pelacak membantu dalam mengungkap kasus kriminalitas. Berkaitan dengan itu lolongan anjing panjang maupun pendek baik pada waktu siang atau malam hari merupakan natural behaviour sebagai bentuk komunikasi antar species. Sebagai contoh anjing betina yang sedang birahi menghasilkan pheromone ( aroma khas yang membuat anjing jantan tertarik ), karena indera penciumannya yang tajam maka anjing jantan akan melolong panjang sesuai dengan arah datangnya rangsangan yang diartikan dia telah menerima informasi tersebut meskipun dia tak tahu dimana keberadaan anjing yang sedang birahi itu.
    Pada malam hari lolongan panjang anjing merupakan bentuk pertukaran informasi antar sesama anjing yang juga sedang melolong di suatu tempat dan kita tidak akan pernah dapat mendengarnya karena anjing mampu mendengar gelombang suara yang tidak terdengar manusia meskipun letak keduanya berpuluh – puluh kilometer. Dengan demikian lolongan anjing merupakan bentuk komunikasi antar species dalam penyampaian dan pertukaran informasi.

    Opini Pawang Anjing
    Anjing breed tertentu dapat dilatih sebagai anjing penjaga, anjing pelacak, anjing sirkus hingga anjing toys sehingga memiliki nilai lebih dalam acara dog show, dari sinilah peran serta pelatih anjing mulai diperhitungkan dalam dunia veteriner. Agar tujuan tersebut dapat dicapai harus terjadi interaksi antara pelatih dengan anjing, bentuk respon yang diberikan anjing terhadap instruksi yang diberikan pelatih adalah baik dengan gerak tubuh maupun dengan menggonggong atau melolong dan ini merupakan kebiasaan yang natural. Beberapa anjing memiliki kepekaan yang tinggi dibanding breed lain dalam hal indera pendengaran sehingga lebih peka terhadap rangsangan suara yang asalnya dari jarak cukup jauh, anjing melolong panjang pada malam hari merupakan bentuk respon terhadap anjing lain yang juga melolong di tempat lain.

    Opini Paranormal
    Dalam dunia supranatural anjing dianggap hewan dengan insting paling tajam yang dapat mengetahui kaberadaan mahkluk halus dan lolongan panjang anjing pada malam hari mengisyaratkan kemunculan bangsa dari dunia gaib. Anjing memiliki rasa takut yang sama dengan manusia jadi bentuk ekspresi dari rasa takut akan kehadiran mahkluk halus tersebut adalah dengan melolong panjang dan ada juga yang hanya terdiam tapi ketakutan. Jika kita mendengar anjing peliharaan di rumah melolong di tengah malam coba perhatikan arah pandangan anjing tersebut maka dari sanalah arah kehadiran mahkluk gaib.

    Klo buat ane, ada anjing melolong... ane takut dikejar atau digigit

    rujukan: http://duniaveteriner.com/2009/06/du...n-anjing/print
     
  10. afiz

    afiz P.net DUN Klang ... 019-2453593

    kalo ruan plak jat, ade 3 titik atas kepalatu jenis ruan raja :p
     
  11. jat

    jat :Pt Klang - Psir Mas:

    he he he..ko buatkan aku gelak je lahhh :D :D
     
  12. tuan jat cam seekers la pulak...hehehe...teman penah dengo org kata....kat mata anjing hitan ada satu tompok putih..hanya sbelah mata...itu jelmaan syaitan....wallahualam ;D ;D
     
  13. armaged

    armaged bawa joran..sembang pelan pelan.....

    Betul !
    klu anjing melolong mcm serigala memangil bulan awwuuuuuu3 ;D ;D lepas sekor2 ni confirm
    ada something big..kat situ atau lalu disitu....spot anjing dok tengok tu akan mcm berangin2..
    ...cabottt...!!! ;D ;D
     
  14. kopytiam

    kopytiam Marlin Staff Member

    pergh...mantop lah demo jat mencarik ulasan yang lain...[​IMG]

    p/s: eerrr,,,tapi...pelik pulak...dia jadik berahi sebab azan subuh/maghrib eh...[​IMG]
    tak bole blah...[​IMG]

    p/s: hish...tak semenggah pulop kawe nok gi dekat2 carik anjin tu na tengok mata dia...[​IMG]
    hmmm...pulak dah...guano neh...satu mata satu titik lar yer ?...[​IMG]
    hohoho...nice tip to look out for tuan armaged...[​IMG]
     
  15. Protector

    Protector Bilis

    setakat neh lum pernah tgk lg or tjadi..kalo kn kejor dek anjing pernah la..haha!anjing gilo.. :)
     
  16. kopytiam

    kopytiam Marlin Staff Member

    ;)

     
  17. Protector

    Protector Bilis

    Time budak2 dlu kna ligan ngn anjing..time p skola subuh2.. :)
     
  18. blupipes

    blupipes wan-0122301739

    mungkin dia ingat awek dia ada dalam sangkar dalam umah tu kot...dah buang ka? ;D
     
  19. kopytiam

    kopytiam Marlin Staff Member

    rumah satu lagi yang takder sangkar yang boiling dia meriah...[​IMG]

     
  20. blupipes

    blupipes wan-0122301739

    halfday ka rini?jom meruan ;D...aku cari org,sume xde ni..
     

Share This Page